For over 15 years, UNDAWN has been unleashing a vibrant storm of everything metalcore has to offer, and much more.
This show is more than just enjoying hard music. These four ‘four brothers from other mothers’ create a home for their audience. In a world full of obstacles, their powerful lyrics encourage you to break your own convictions, take action in life, and face your life lessons with a positive mindset.
The band has showcased their quality with performances at AFAS Live, alongside PARKWAY DRIVE, LORNA SHORE, and supporting WHILE SHE SLEEPS.
Feel the power in every explosive note and join the brotherhood.
Another Now (est. Eindhoven/The Netherlands) express themselves without boundaries, aiming to say anything and everything with unfiltered honesty. The band embraces the wildest ideas, and is not afraid to push the limits. The moment of inspiration takes the lead; whatever comes out, comes out. Their music is a journey through the complexities of the human experience, from introspective moments to high-energy celebrations.
Expect crushing riffs that are accompanied by heavy and dynamic screams, addictive vocal melodies and digital soundscapes. High intensity and swift transitions keep you on the edge.
In 2021, Another Now released their first full-length album ‘OMNI’ in which the band experimented with electronic elements from various musical styles that formed the base for the sound of the album. ‘OMNI’ was produced and mixed by the band’s own Rik Bosmans and mastered by Darius van Helfteren (Noisia, Epica, De Staat).
The band gave a taste of their debut album by releasing singles ‘Parallax’, ‘Trojan’ and ‘Cascade’ which received support from platforms such as Rock Sound, KERRANG! Magazine and Spotify’s ‘New Core’, ‘New Metal Tracks’ and ‘New Blood’ playsts.
The successful release of the band’s previous work combined with their energetic live performance resulted in playing shows with Asking Alexandria, Beartooth, Ice Nine Kills and festivals like Jera On Air and Submit Fest.
nn[if 54 not_equal=””][/if 118]nnn
Upcoming Gigs
n
Another Now & Torn From Oblivion
15/06/2024 at Bibelot
BEZWERING invoke and voice the spirits from the corpse-filled soil of their native Gelderland. Risen from the ashes of WEDERGANGER in 2018, BEZWERING plays Gueldrian Undeath Metal exclusively.
Daar zijn we weer met de MetalFromNL tiplijst. Dit keer iets meer blackmetal in de lijst, maar natuurlijk hebben we ook weer wat core tracks op het programma staan. En een hele lange, vette track van Angmodnes, maar die komt straks vanzelf aan de beurt.
Je checkt de tiplijst op Youtube of op Mixcloud. Laat me weten wat je ervan vond en of ik trackcs heb gemist in deze lijst, dan zie je die over twee weken terug!
Death Moth bestaat nog niet zo lang, maar wist het wel in de voorrondes van de Metal Battle terecht te komen. Ondanks dat ze nog niet lang bestaan hebben ze wel al twee singles op hun naam staan. De promo die de band opnam voor de Metal Battle viel bij ons in goede aarde. En wie weet bij meer, want ze wonnen de laatste voorronde van de Wacken Metal Battle Nederland en gaan dus door naar de halve finale. We stelde de band wat vragen om ze iets beter te leren kennen.
Gefeliciteerd met jullie winst! Hoe voelt dat?
Ja fantastisch! We hoopte natuurlijk op de winst maar dat we uiteindelijk tot winnaar bekend werden gemaakt waren natuurlijk ontzettend blij. We bestaan nog niet zo lang (pas 1,5 jaar) en dit was onze 3e live show. Dus dat we hebben gewonnen is natuurlijk te gek!
Voor degene die jullie nog niet kennen: wie zijn jullie en wat doen jullie?
Wij zijn Death Möth, een death metal band met leden uit West-Friesland en Friesland. Opgericht door gitariste Ingeborg medio September 2022 en we oefenen wekelijks in Schaard (Friesland). De band bestaat uit 2 dames en 2 heren en we halen onze inspiratie uit Bolt Thrower, Cannibal Corpse, Obituary en Death. De oldschool legendes!
Jullie hadden een vette promo opgenomen ter aankondiging van deze show. Heeft het geholpen jullie fanbase naar Iduna te krijgen?
Oeh, lastig te zeggen! Wij hadden relatief weinig fans mee wat ik niet zo gek vind, aangezien bijna niemand ons nog kent. Maar we hebben wel leuke feedback op de video gekregen en hij is al lekker vaak bekeken. Ik hoop dat het wel wat geholpen heeft natuurlijk.
Was Iduna een van jullie grotere optredens of zijn jullie gewend om al op grotere podia te staan? (En hoe was het om daar te spelen?)
Iduna was te gek maar pas onze 3e live show en niet de grootste. Onze 1e show was meteen in de grote zaal van de Neushoorn tijdens Frisian Metal Night, de zaal was echt prop en prop vol en daar kunnen 500 man in geloof ik. Dat was meteen even een goede binnenkomer en we vonden het allemaal echt te gek om voor zoveel mensen te spelen.
Op 17 maart gaan jullie een bijzonder optreden doen in Zaandam. Wat is leuker? De voorronde van de Metal Battle of dit optreden?
Dat is moeilijk kiezen haha. Metal Battle was echt te gek maar ook beetje spannend omdat je mee doet aan een wedstrijd. We hebben ook ontzettend veel zin in Silent Metal Mayhem, dat Dennis mij (Ingeborg) mailde zei ik na overleg met de band meteen ja. Het is zo uniek en we voelen ons vereerd om samen met Man As Plague als eerste bands hier aan mee te doen!
Stel dat jullie niet gewonnen hadden, wie had er volgens jullie dan moeten winnen?
Dan Oltas, of Kletus. Super muzikanten en echte ‘geolide machines’ in hun routine.
Wat kunnen we van jullie verwachten tijdens de halve finale?
Een verassing als intro en een muur aan muziek! En uiteraard graag een paar hele dikke vette moshpits!
Death Moth live zien? Dat kan dus op 17 maart tijdens een uniek optreden in Zaandam. Verder vind je de band op Facebook of in onze database.
Death Moth hasn’t been around for long, but still managed to make it to the preliminaries of the Metal Battle. Despite their short existence, they already have two singles under their belt. The promo they recorded for the Metal Battle caught our attention. And who knows, maybe it caught the attention of more, because they won the last preliminary round of the Wacken Metal Battle Netherlands and are moving on to the semifinals. We asked the band some questions to get to know them a bit better.
Congratulations on your win! How does it feel?
Absolutely fantastic! Of course, we hoped to win, but to ultimately be announced as the winner made us incredibly happy. We haven’t been around for long (only 1.5 years), and this was our 3rd live show. So winning is just amazing!
For those who don’t know you: who are you and what do you do?
We are Death Möth, a death metal band with members from West-Friesland and Friesland. Founded by guitarist Ingeborg in mid-September 2022, and we rehearse weekly in Schaard (Friesland). The band consists of 2 ladies and 2 gentlemen, and we draw our inspiration from Bolt Thrower, Cannibal Corpse, Obituary, and Death. The old school legends!
You recorded a cool promo to announce this show. Did it help bring your fanbase to Iduna?
Hmm, hard to say! We had relatively few fans with us, which isn’t surprising since almost nobody knows us yet. But we did receive nice feedback on the video, and it has been viewed quite a bit. I hope it helped a bit, of course.
Was Iduna one of your bigger gigs or are you used to playing on larger stages? (And how was it to play there?)
Iduna was awesome but only our 3rd live show and not the biggest. Our 1st show was right away in the main hall of Neushoorn during Frisian Metal Night, the hall was really packed, and I think it can hold 500 people. That was a great debut, and we all really enjoyed playing for so many people.
You’re doing a special performance in Zaandam on March 17th. What’s better? The Metal Battle preliminary or this performance?
That’s a tough choice haha. Metal Battle was really great but also a bit nerve-wracking because you’re in a competition. We’re also really looking forward to Silent Metal Mayhem, when Dennis emailed me (Ingeborg), I immediately said yes after discussing it with the band. It’s so unique, and we feel honored to be the first bands to participate along with Man As Plague!
If you hadn’t won, who do you think should have won?
Then Oltas, or Kletus. Super musicians and real “well-oiled machines” in their routine.
What can we expect from you during the semifinals?
A surprise as an intro and a wall of music! And of course, we’d love to see some really epic mosh pits!
Velozza, Souls of Deaf, Endeavour en LaMorta stonden in de voorronde van de Wacken Metal Battle Limburg afgelopen weekend. Velozza ging er met de winst vandoor, dus stelde we de band wat vragen om ze beter te leren kennen. Check hun antwoorden en hun muziek en kom ze aanmoedigen in de halve finale!
Gefeliciteerd met jullie winst! Hoe voelt dat?
Velozza: We kwamen om te spelen en er een feestje van te maken, en dat was gelukt! Het wedstrijd element was niet van belang. De uitslag kwam echt als een verassing.
Voor degene die jullie nog niet kennen: wie zijn jullie en wat doen jullie?
Velozza: Wij zijn een thrashband uit Roermond en wij sjtampen dich dalik.
Net een nieuwe EP uit, vooronde Metal Battle winnen…het gaat lekker met Velozza!
Velozza: Het gaat zeker lekker ja, en dat is heerlijk na een mindere periode. We kijken uit naar alle komende shows en wat er nog meer op ons pad komt.
Jullie hebben de afgelopen tijd veel vette shows gedaan en er staat komend weekend een optreden met Gilgamesh en Martyr op het programma. Wat was de leukste show van afgelopen tijd?
Elke show is een feestje, dus dat is heel moeilijk kiezen, maar Metalcafe XXL in Delft was extra memorabel. Er is geen verhoogd podium in de Koornbeurs, dus we stonden in de catacomben van een historisch pand onder de gewelven op dezelfde ooghoogte met het publiek een dikke pot thrash te stampen wat resulteerde in veel vriendschappelijk agressief plezier voor het publiek maar ook voor ons.
Stel dat jullie niet gewonnen hadden, wie had er volgens jullie dan moeten winnen?
Velozza: Dat is heel lastig om te zeggen. Beide andere bands waren ook heel sterk in wat ze deden. Ik zou het ze allebei gunnen.
Wat kunnen we van jullie verwachten tijdens de halve finale?
Velozza: Wij komen gewoon weer ons eigen ding doen hoor, dus verwacht een lekkere thrashparty met veel energie.
Velozza, Souls of Deaf, Endeavour, and LaMorta competed in the preliminary round of the Wacken Metal Battle Limburg last weekend. Velozza emerged as the winner, so we asked the band some questions to get to know them better. Check out their answers and their music and come cheer them on in the semifinals!
Congratulations on your win! How does it feel?
Velozza: We came to play and have a party, and that’s exactly what happened! The competitive element wasn’t important to us. The result came as a real surprise.
For those who don’t know you yet: who are you and what do you do?
Velozza: We are a thrash band from Roermond, and we’re here to rock your socks off.
Just released a new EP, won the Metal Battle preliminary round… things are going well for Velozza!
Velozza: Things are definitely going well, and it feels great after a tough period. We’re looking forward to all the upcoming shows and whatever else comes our way.
You’ve done a lot of cool shows lately, and there’s a performance scheduled with Gilgamesh and Martyr this weekend. What was the most fun show recently?
Every show is a blast, so it’s really hard to choose, but Metalcafe XXL in Delft was particularly memorable. There’s no raised stage in the Koornbeurs, so we were down in the catacombs of a historic building, on the same eye level as the audience, thrashing it out under the vaults. It resulted in a lot of friendly aggressive fun for the audience as well as for us.
If you hadn’t won, who do you think should have won?
Velozza: That’s really hard to say. Both other bands were also very strong in what they did. I’d be happy for either of them.
What can we expect from you during the semifinals?
Velozza: We’ll just keep doing our thing, so expect a great thrash party with lots of energy.
Niels Riethorst is de man achter Beenkerver, een solo project met inmiddels twee full-lenghts en een EP op zijn naam. Twee Wolven was de eeste plaat die wij van deze act hoorden, en aangezien we daar heel blij van werden, was het dan ook feest toen we hoorden dat er nieuwe muziek aan zat te komen. We stelden Niels vragen over Beenkerver, De Rode Weduwe en katten. En omdat Beenkerver alles in het Nederlands doet, moest het interview natuurlijk ook in het Nederlands!
Beenkerver is een studio project. Dat geeft je aan de ene kant veel vrijheid om alles op jouw manier te doen, maar zorgt er ook voor dat je het lastig live kunt brengen. Ik begreep uit je live streams dat je dat ook liever niet wil. Waar komt dat vandaan?
Klopt, ik zie mezelf niet op korte termijn terug op het podium staan. Dat komt enerzijds door de hoeveelheid tijd en werk die het zal kosten om de juiste muzikanten te vinden en ‘in te werken’, maar voornamelijk omdat ik met mijn angststoornis en introvertheid zoveel mentale energie kwijt zou raken, ik zou dat momenteel niet kunnen plaatsen in mijn leven. Maar, zeg nooit nooit! Wie weet brengt iemand me op andere gedachten.
Ik ben nog steeds enorm fan van De Dromer, de openingstrack van je vorige EP. En elke keer als ik m hoor, doet die intro me denken aan een andere black metal track maar ik kan er niet achterkomen waar het me aan doet denken. Super annoying. Waar doet het jou aan denken? Of wat zijn jouw inspiratiebronnen (zodat ik daar weer in kan zoeken haha).
Dankjewel! Blijft ook voor mij een gaaf nummer, maar geen idee op welk andere black metal track deze lijkt, haha. Er zitten wat duidelijke second wave of black metal vibes in, maar tijdens het schrijven had ik geen heel duidelijke muzikale inspiratie eigenlijk. Ik probeer vooral geen black metal te luisteren als ik zelf met een nummer bezig ben. Voor het gevoel dat ik in de nummers wil stoppen luister ik wel graag naar o.a. 80’s new wave/dark wave, sfeervolle melancholische muziek met een duister randje, maar toch catchy.
De Rode Weduwe is een zelfverzonnen verhaal over een vrouw uit Gelderland. Is muziek voor jou een manier om je verhalen te delen met de wereld?
Absoluut. Zonder enorm uit de hoogte te willen klinken, maar ik zie mezelf soms ook meer als een verhalenverteller dan muzikant. Waar dat bij de Twee Wolven EP (en deels ook op m’n eerste album Ontaard) vooral verhalen uit mijn eigen emotie en ervaringen waren, wilde ik mezelf uitdagen door een fictief verhaal te schrijven in muzikale vorm. De onderliggende boodschap van het omarmen van onze duistere kanten, onrechtvaardigheid, en ook feminisme, zijn belangrijke thema’s waar ik me graag aan wilde wagen.
Waar komt de inspiratie voor Sophia vandaan? Is dat puur verhalen die je gelezen hebt, of haal je ook inspiratie uit je eigen omgeving? Hoewel je het zelf bedacht hebt, lijkt het haast wel een mythe of sage, of een historisch verhaal.
In principe is het verhaal 100% fictief en zelf bedacht, hoewel er ongetwijfeld invloeden van lokale (Nederlandse) legendes in terug komen. Als uitgangspunt kun je het citaat van William Congreve (vaak verkeerd toegekend aan William Shakespeare) ‘hell hath no fury like a woman scorned’ zien. In een tijd waarin iedere vrouw die een pas uit de maat zette als heks werd bestempeld, wilde ik doorgronden hoe dat onrecht iemand daadwerkelijk gek kan maken. Later in het verhaal wordt een tweede persoon gek, maar ditmaal terecht (en als je meer wilt weten, alle lyrics staan in het CD en LP boekje ;-)).
Ik heb tevens een tijd geleden een project gedaan met de horror-auteur Thomas Olde Heuvelt, en zijn ‘doorbraak-boek’ Hex heeft me bijvoorbeeld enorm geïnspireerd om zelf de stap te zetten om een fictief verhaal te vertellen. Natuurlijk helpt het door de Veluwe als achtertuin te hebben. Een wandeling door de bossen en heide ademt de geschiedenis van deze streek.
De Rode Weduwe luistert haast als een duister luisterboek. Wat dat betreft is black metal misschien het meest geschikte genre om op deze manier verhalen te vertellen. Het is in die zin wel heel anders dan Twee Wolven, waar veel meer emotie in de vocalen lijkt te zitten. Klopt het wat ik hoor?
Een duisterboek, dus! Misschien wel een mooi nieuw genre 😉 Ik snap wel wat je zegt over de emotie in de vocalen. De Twee Wolven EP kwam echt uit mijn diepste emotie, dat zal ongetwijfeld terug te horen zijn in de manier hoe ik die heb ingezongen, maar ook hoe alles in de mix is geplaatst. Toch denk ik dat de zang op De Rode Weduwe ook minstens even sterk is, zij het meer op een vertellende manier.
Ik begreep dat je kat Zelda heet dus ik vermoed dat je (stiekem?) een gamer bent. Haal je ook inspiratie uit (fantasy)films en games?
Dat klopt helemaal, Zelda staat ook vrij prominent op de cover van De Rode Weduwe (en nogmaals in het boekje!). Ze is inderdaad vernoemd naar de prinses uit de gelijknamige games. Ik ben werkzaam als docent in o.a. game design en speel al sinds mijn prille jeugd spellen, waardoor ik absoluut ben beïnvloed. De manier hoe een game een verhaal vertelt waarbij je zelf de consequenties van je keuzes ervaart, is een ongeevenaarde ervaring vind ik. Ik voel eenzaamheid en wanhoop tijdens het spelen van Shadow of the Colossus, ik voel vrijheid en het gevoel iets episch mee te maken tijdens Zelda, ik voel verdriet en machteloosheid/macht tijdens verhalende spellen als Life is Strange. Door films wordt ik wel iets minder creatief beïnvloed, hoewel ik ook gek ben op dat medium hoor. Van 80’s comedies als Coming to America tot gritty distopische verhalen zoals Children of Men, fantastisch.
Over katten gesproken: In een van de livestreams (volgens mij tot nu toe allemaal) ging het over katten. Waarom zijn katten zo populair binnen de metalscene?
Haha, ik denk misschien de eigenzinnigheid? De link tussen katten en heksen uit de middeleeuwen? Ik weet het echt niet! Niet alleen katten overigens hoor, ik heb gemerkt dat de meeste metal-muzikanten die ik ken een huisdier hebben en hier veel om geven. Ik kan enkel voor mijzelf spreken, en voor mij is Zelda echt zo dierbaar en terwijl ik dit schrijf kruipt ze even op schoot om wat aandacht te vragen.
Gezien de hoeveelheid samenwerkingen die je tot nu toe hebt gedaan heb je best een groot metalnetwerk. Wie staan er nog op je lijstje om een track mee te maken?
Pfoe, ik zou met zoveel mensen wel eens willen samenwerken! Wel het liefst met mensen die ik óf al ken, of waar ik het goed mee zou kunnen vinden door overlappende visie op bepaalde zaken. Concreet lijkt het me geweldig om iets met Zachary Kerr van de Amerikaanse band Anagnorisis te doen (hint, we zijn zelfs al iets samen aan het doen) maar ook met Miranda en/of Hellevaerder lijkt me gaaf. Ook zou ik dolgraag eens een schrijfproces met Bizarrekult willen meemaken, ik ben weg van die band. Of ik ga een heel andere kant op en zou een nummer willen doen met een Nederlandstalige singer/songwriter. Wie dat dan zou worden, het liefst iemand als Eefje de Visser. Ik denk dat dat niet snel zal gebeuren hoor, haha. Maar het idee fascineert me.
Niels Riethorst is the man behind Beenkerver, a solo project with two full-length albums and an EP to his name. Two Wolves was the first record we heard from this act, and since we liked it a lot, we were happy to hear new music was on the way. We asked Niels questions about Beenkerver, De Rode Weduwe, and cats. And because Beenkerver does everything in Dutch, the interview naturally had to be in Dutch too!
Beenkerver is a studio project. On one hand, it gives you a lot of freedom to do everything your way, but it also makes it difficult to perform live. I understood from your live streams that you also prefer not to do that. Where does that come from?
That’s right, I don’t see myself returning to the stage in the short term. This is partly due to the amount of time and work it would take to find and ‘train’ the right musicians, but mainly because with my anxiety disorder and introversion, I would lose so much mental energy, I couldn’t currently fit that into my life. But, never say never! Who knows, someone might change my mind.
I’m still a huge fan of De Dromer, the opening track of your previous EP. And every time I hear it, the intro reminds me of another black metal track but I can’t figure out what it reminds me of. Super annoying. What does it remind you of? Or what are your sources of inspiration (so I can look there again haha)?
Thank you! It remains a cool song for me too, but I have no idea which other black metal track it resembles, haha. There are some clear second wave of black metal vibes in it, but I didn’t have any very clear musical inspiration while writing it actually. I especially try not to listen to black metal when I’m working on a song myself. For the feeling that I want to put into the songs, I like to listen to, among others, 80’s new wave/dark wave, atmospheric melancholic music with a dark edge, but still catchy.
De Rode Weduwe is a self-created story about a woman from Gelderland. Is music a way for you to share your stories with the world?
Absolutely. Without wanting to sound overly conceited, but sometimes I see myself more as a storyteller than a musician. While with the Two Wolves EP (and partly also on my first album Ontaard), the stories were mainly from my own emotions and experiences, I wanted to challenge myself by writing a fictional story in musical form. The underlying message of embracing our dark sides, injustice, and also feminism, are important themes that I wanted to tackle.
Where does the inspiration for Sophia come from? Is it purely stories you’ve read, or do you also draw inspiration from your own environment? Although you invented it yourself, it almost seems like a myth or legend, or a historical story.
In principle, the story is 100% fictional and self-created, although there are undoubtedly influences of local (Dutch) legends in it. As a starting point, you can see the quote from William Congreve (often wrongly attributed to William Shakespeare) ‘hell hath no fury like a woman scorned.’ In a time when any woman who stepped out of line was labeled a witch, I wanted to understand how that injustice can actually drive someone insane. Later in the story, a second person goes mad, but this time rightfully (and if you want to know more, all the lyrics are in the CD and LP booklet ;-)).
I also did a project with the horror author Thomas Olde Heuvelt a while ago, and his ‘breakthrough book’ Hex has inspired me enormously to take the step to tell a fictional story myself. Of course, it helps to have the Veluwe as a backyard. A walk through the woods and heath breathes the history of this region.
De Rode Weduwe almost listens like a dark audiobook. In that respect, black metal may be the most suitable genre to tell stories in this way. It is in that sense very different from Two Wolves, where there seems to be much more emotion in the vocals. Is that what I’m hearing?
A dark book, indeed! Maybe a nice new genre 😉 I understand what you’re saying about the emotion in the vocals. The Two Wolves EP really came from my deepest emotion, which will undoubtedly be heard in how I sang it, but also how everything is placed in the mix. However, I think the vocals on De Rode Weduwe are at least as strong, albeit more in a narrative way.
I understood that your cat is named Zelda so I suspect you’re (secretly?) a gamer. Do you also draw inspiration from (fantasy) movies and games?
That’s absolutely correct, Zelda is also quite prominent on the cover of De Rode Weduwe (and again in the booklet!). She is indeed named after the princess from the eponymous games. I work as a teacher in, among others, game design and have been playing games since my early childhood, so I am definitely influenced. The way a game tells a story where you experience the consequences of your choices yourself is an unparalleled experience in my opinion. I feel loneliness and despair while playing Shadow of the Colossus, I feel freedom and the feeling of experiencing something epic during Zelda, I feel sadness and powerlessness/power during narrative games like Life is Strange. Films influence me a bit less creatively, although I also love that medium. From 80’s comedies like Coming to America to gritty dystopian stories like Children of Men, fantastic.
Speaking of cats: In one of the livestreams (I think all of them so far) you talked about cats. Why are cats so popular within the metal scene?
Haha, I think maybe the quirkiness? The link between cats and witches from the Middle Ages? I really don’t know! Not just cats, by the way, I’ve noticed that most metal musicians I know have a pet and care a lot about them. I can only speak for myself, and for me, Zelda is really so dear, and as I write this, she crawls onto my lap to ask for some attention.
Given the number of collaborations you’ve done so far, you have quite a large metal network. Who else is on your list to make a track with?
Phew, I’d like to collaborate with so many people! Preferably with people I either already know, or with whom I would get along well due to overlapping views on certain things. Specifically, it would be great to do something with Zachary Kerr from the American band Anagnorisis (hint, we’re already working on something together) but also with Miranda and/or Hellevaerder would be cool. I would also love to experience a writing process with Bizarrekult, I’m a fan of that band. Or I could go in a completely different direction and do a song with a Dutch singer/songwriter. Whoever that would be, preferably someone like Eefje de Visser. I don’t think that will happen quickly, haha. But the idea fascinates me.
With members who graduated from the Metal Factory, we aren’t surprised another band emerges from Eindhoven. Vrode is a young Blackened Pagan Folk band, and they released their debut album ‘Ostracized’ about a month ago. We had the track ‘Bezekers Deception’ in our latest releases playlist for a while, but now it’s time to discuss the full album.
About Vrode
In line with what another Dutch band, Solarcycles, does, Vrode is all about the source of life; nature and earth. Nordic Mythology and Nordic instruments are combined with haunting vocal melodies and a layer of black metal. Vrode has their imagery on point; from logo to band photos and stage presentation, they deliver on the Pagan vibe.
Ostracized is a concept album about a Viking Warrior and the war that occurred to his village. He sets out to make things right, in the hope of maybe revenge or redemption. Since it’s a bit hard to follow the lyrics, I’m not sure how the story ends. But vocalist Yanou explains at least the concept behind the first two tracks on YouTube so that we might get the rest of the story there as well!
Ostracized
Ostracized starts with the track Sykdomsfjell, an opening track that sets the mood for the rest of the album. It sounds almost like a movie soundtrack, with haunting voices and birds in the background, and of course the use of different instruments. With Striith the album really starts. Well, actually we first have to listen to another intro, since the track doesn’t really kick off till about two minutes in. It makes sense, in this track, since the first part of the track is the preparation for the battle to come. We hear the sounds of battle in the background to add to the story. Other than that, the track is a bit bland. Too much repetition, so Vrode doesn’t manage to surprise me yet.
Ostracized, the title track of the album, is much more Black Metal influenced. What Vrode does well, as well as on the previous track by the way, is the use of multiple vocalists. We have two types of female vocals, layered with heavy grunts. There are also more interesting chord progressions and melodies on this track. The intro and outro of this track are really nice, and luckily we get a lot more of that on the album.
Speaking of; the album is a mix of slower, more melodic, Pagan tracks and a few heavier, more up-tempo, Black Metal influenced tracks. There is however a lot of repetition, in a trance-like way, probably in the same way Heillung does, but it doesn’t really work on all tracks yet.
Sometimes, Vrode shines though. Heritage of the Highlighlands is a great example of that. The multiple vocals, the throat singing, the melodies, and the use of instruments is great. No wonder it’s one of the most-played tracks on the album according to Spotify. Berserkers’ Deception is another example, though in the other direction. Where Heritage of the Highlands is heavy on the Pagan side, Beserkers’ Deception is more on the black metal spectrum. This track is probably also one of the heavier of the album. The shouting vocals are powerful on this track, and the melodies haunting to add to the anxiety. Even with this track though, after hearing it six or seven times, the vocals feel too repeating to me. It’s also because the vocal melodies are a little too monotonous, again, maybe trance-inducingly so.
Speaking of heavy tracks, MordBrann starts as probably the heaviest track. It translates to ‘Arson’ and I assume this is the redemption track for our main character. After the fast, heavy intro, midway through the song, the tempo drops, and the song changes completely. It makes for an interesting listen and this is another track where Vrode manages to surprise me.
The album ends with Silent Prayer. It’s the appropriate ending to this album, concluding the tale of battle. Yanou shows her vocal versatility well with a beautiful melody on this short concluding track, but I secretly wish these vocals would have been on the rest of the tracks as well, to make it a little less monotonous.
Final thoughts
Vrode released a great debut album, and I’m certainly curious to hear more from this band. It isn’t the perfect album yet though. I see where they were trying to go with this, but there is some room for improvement. The more I hear it, the more that grows on me. The parts with multiple vocals and pagan instruments are great, but on the more black metal parts, the vocals are too much of the same. Even though I like the shouting vocals since they are powerful, and Yanou shows us with Silent Prayer she is more than capable of great melodies. That being said; it’s great that we have a Blackened Pagan band from our own soil, since the Dutch scene is still lacking Pagan and Folk bands. And I would love to hear more!
Tracklisting:
Sykdomsfjell Striith Ostracized Ascending Heritage of the Highlands Beserkers’ Deception Mordbrann A Silent Prayer
You can find Vrode on Facebook and of course on Spotify. Want to hear more Dutch black metal bands? Check out our database.