Hoarhound is a four piece post-, doom metal band from the legendary Dutch town of Ommen. They combine the heaviness of doom metal, the atmosphere of post metal and the challenge of progressive into their own immersive soundscapes. Hoarhound consists of Marco de Lange on drums, Jos de Lange on guitar, Jasper Prakken on bass guitar and Roderik Steenhuis on guitar and vocals.
Pene Corrida is a metal-mashup-coverband based in The Netherland. The five piece powerhouse transforms your favorite popsongs into metal headbangers, from Slayer to Daft Punk and from System of a Down to Ed Sheeran, all songs are carefully picked and creatively turned over in pop-metal-mashups. Their liveshows stand out by the amount of energy the band gives and gets back from the audience. Every show results in one big pop-metal-party!
“You guys are amazing” – H.P. Baxxter (aka Scooter)
Established in 2011, Pene Corrida released two full length album’s, four EPs and multiple singles. With combined more than 3 million streams and views. Their video’s of Adele’s “Hello”, “Salsa Tequila” from Anders Nilsen and “Op mn Monnie” from Famke Louise went viral in Europa and got featured on the national TV/radiostations.
The siren song of Blackbriar continues to swell as the band moves towards 2024 at their most cinematic and seductive best. A magnificent 2023 saw them ensnaring a collaboration with metal juggernaut Nuclear Blast Records, releasing their second full-length A Dark Euphony with long-time collaborator/producer Joost van den Broek in tow to sweeping critical and commercial applause, and a massively successful first stint at a headlining tour in Europe. With YouTube streams now reaching 61 million views and over 238,000 subscribers, and equally massive Spotify stats including a total of over 46 million streams, with over 260,000 monthly listeners who contribute to 1.4 million streams a month and 16 million streams per year, it’s evident that the world has already been entangled in Blackbriar’s dark web of beauty and darkness, spellbound by their fairytale euphonies.
Hey and welcome to this episode of the MetalFromNL tiplijst! Last weekend we were at NH Metalfest, the Special edition, 35 years of Zaanse deathmetal. It was an impressive night. Dauthuz was supposed to release their latest record that night, but somehow it got delayed, so you’ll have to wait a bit longer for that. But don’t worry, we have 7 impressive tracks for you this week, so we’ll dive right in!
Tracklist Condolence – Pernicious Segregation Athena’s Warship – In the Name of Nothing Caracea – Psychotic Reality Spill – The End of the World Aran Angmar – Vae Victis Kurb Saatus – The Burning Void Within Black Yet Full of Stars – Nigredo, Foulest Servant
Het verjaardagsfeestje van 35 jaar Zaanse deathmetal. Je zou bijna denken dat de Zaanstreek de belangrijkste bakermat is voor de Nederlandse deathmetal scene, als je ziet (en vooral hoort) hoeveel death metal er uit deze regio komt. Voor de laatste editie van NH Metalfest stonden maar liefst 5 deathmetal bands uit de regio op het podium. Een groot familiefeest, waar vooral heel veel overlap in de bands zit en de vriendschap onderlin van het podium spat. Wij waren er op deze regenachtige zaterdagavond bij om te kijken bij dit familiefeestje.
Voor de foto’s scroll down.
Dennis Jak, organisator van NH Metalfest in podium de Flux in Zaandam, heeft een leuke, maar zware avond achter de rug. Niet alleen was hij de drijvende kracht achter de avond; ook stond hij bij elke band op het podium, omdat hij in elke band gitaar heeft gespeeld. Over overlap gesproken. Als ik de bandleden, en vooral ook de ex-bandleden, van alle bands die vandaag het podium betraden bekijken, zie ik toch een aantal namen terugkomen.
Met name Dennis Jak en Manoloxx zijn actief geweest in de meeste bands die vandaag op het podium staan, maar ook Emiel, Toep en Marco hebben het niet bij een band gehouden. Overigens, als je er wat verder in zou duiken zal je zien dat deze mannen actief zijn of zijn geweest in nog veel meer (brutal)death, black en grindcore projecten. We zeiden het eerder over de regio rondom Eindhoven, maar, wat zit er in dat water in de Zaan? Zouden de zware metalen uit de rook van IJmuiden toch invloed hebben hier?
Vanaf de eerste tonen van Cardinal staat de Flux, ondanks het slechte weer, tot de nok toe vol. Het is duidelijk dat het publiek niet slechts een band support, en het is ook heel duidelijk dat het vooral een vriendenfeestje is. Iedereen kent elkaar, iedereen heeft het gezellig, en ik zie veel bekende gezichten uit de Nederlandse metalscene.
Cardinal trapt de avond af met een korte set extreme / technical deathmetal. De snelle riffs en vooral hele technische riffs zetten de toon voor de avond. Beuken is het thema van de avond. Deze mannen met baarden zijn niet alleen een imposante verschijnen, ook de gitaar solo’s smeken naar meer.
Cardinal is oorspronkelijk begonnen onder de naam Consolation, heeft vervolgens onder de naam Cardinal gespeeld, en is volgens Metal Archives inmiddels weer actief als Consolation. De band (met Michiel van Man As Plague) heeft in 2003 een EP uitgebracht van 20 minuten, en kijkend naar de tijd die de band op het podium stond, kunnen we ervan uitgaan dat ze ongeveer de hele EP hebben gespeeld.
Dauthuz volgt Cardinal op op het podium. De band zou vandaag hun nieuwste album presenteren, maar helaas heeft de plaat wat vertraging opgelopen. Gelukkig voor ons spelen ze wel een aantal tracks van die nieuwe plaat en ik kan je zeggen; die wordt zeker de moeite waard. Om vast een sneak peek te geven; de track Morbid Delight begint als een snelle trash-death riff, om vervolgens in een zware groovy riff te eindigen.
Natuurlijk werden ook tracks van hun voorgaande albums gespeeld. Onder andere het vandaag toepasselijke Cold passeerde de revue. Het is vooral leuk om te zien hoe zanger Mike van humor en onzin omschakelt naar total chaos en destruction op het moment dat de tracks beginnen. Om het familiefeestje compleet te maken, nodigt zanger Mike Manoloxx en Hans Bijland (van Arising Rebellion) uit om Face the Fury te spelen op het podium.
Consolation speelt vanavond hun allerlaatste gig, en ook zij lenen een aantal bandleden om hun performance compleet te maken, want ook hier heeft de zanger van Cardinal een rol in gehad. Consolation is een deathmetal / grindcore band met, ik moet zeggen, best wel wat core invloeden. Deze band bestond sinds 1989, en houdt er vandaag na een lange carriere van 35 jaar mee op. Ook hier weer voor ons bekende gezichten op het podium, met onder andere Robert van der Mijle en Toep Duin van Aum Zorion.
De keerzijde van mijn anxiety is dat ik grote groepen mensen die ik niet ken, nogal ingewikkeld vind. Mijn sociale batterij voor de avond was dan eigenlijk aan het begin van de avond ook al leeg, en tijdens de set van Consolation ben ik weer richting huis gegaan. Helaas heb ik daardoor het eerste en tevens laatste optreden van de Zaanse blackmetal band Unlord moeten missen, net als de set van Nembrionic. Ook die twee sets waren ongetwijfeld een gezellig feestje.
Stay tuned voor de volgende editie van NH Metalfest in de Flux; er zijn nog genoeg regionale bands om de programmering mee te vullen!
Gulls of Rot is an experimental duo based in Rotterdam NL. Formed by their need to give focus to space and sound, rather than songwritting, and driven by their love of Black Sabbath, Electric Wizard, improvisation and psychedelia, the duo explores distorted landscapes through heavy rhythms. As an entity that combines visuals which is an essential part of their shows, they are calling their listeners to let go of their concepts of genres and identities and allow themeselves to be immersed by the sonic waves of their music!
The band is currently preparing their album after having released their EP “…no need for suffering” which is available in CD and TAPE form, and can be listened for free through bandcamp!
Afgelopen jaar was ik enorm verrast door de mannen met maskers van No KIngs Allowed. Uit het niets, zette zij zichzelf neer als ‘the next big band’. Die verwachting maakten ze waar door meteen vanaf de start qua songwriting en productie, die volledig in eigen hand was, een super hoge kwaliteit neer te zetten. De eerste plaat van deze mannen kreeg dan ook direct een hoge beoordeling in verschillende bladen.Duik met ons in het twee album van deze band, A New Era.
Begin dit jaar hadden we een interview met twee van de muzikanten, die nog steeds anoniem blijven, over inspiratie en het verdere pad voor No Kings Allowed. Toen hintte zij al naar het tweede album, wat in November uit zou komen, en het feit dat dit nog melodischer zou worden. Met de singles die eerer uitgebracht zijn hadden we natuurlijk al een mooi voorproefje, ook van nieuwe toevoegingen in de line-up. Met A New Era slaat No Kings Allowed een nieuwe weg in, klaar voor de grote podia, om ook daar direct een hoge standaard neer te gaan zetten. Wat dat betreft; stay tuned, want op 14 December speelt deze band in Het Slachthuis in Haarlem. Wij zijn erbij, om verslag te doen en foto’s te maken, en nu de hele band te interviewen!
No Kings Allowed
Voor degenen die Dethroned gemist hebben, even een korte introductie op de band. No Kings Allowed is een Vlaams/Nederlandse metalcore formatie. Waar de muzikanten vandaan komen weten we niet, maar dat ze talent hebben is duidelijk. Dethroned was het eerste album van de band, die voor elke single die ze releasen ook direct een professionele videoclip uitbrengen. Hun focus is geweest om eerst naam voor zichzelf te maken, en ondertussen alles goed voor te bereiden zodat ze vanaf 2025 in een keer de wereld kunnen gaan veroveren met hun muziek.
Inmiddels staat er een tour gepland in 10 Europese landen, waaronder natuurlijk Nederland en Belgie. Op het moment dat ik de band sprak begin dit jaar, had de band nog geen volledige live line-up, maar tegenwoordig bestaat No Kings Allowed uit 6 man (vrouw? We weten het niet!), waaronder twee gitaristen, een drummer, een bassist en twee vocalisten; een voor clean zang en een voor de grunts. Dat is ook direct anders aan A New Era vergeleken met Dethroned. De toevoeging van de cleans geeft de muziek direct een extra laag, en doet ook meteen meer denken aan de andere grotere namen in dit speelveld, Born of Osiris en Shadow of Intent.
Wat we in de vooraf uitgebrachte singles nog niet konden horen, is de toevoeging van female vocals op twee van de tracks op het album. Voor de titeltrack ‘A New Era’ en de afsluitende track At Every End heeft No Kings Allowed de hulp gekregen van vlaamse zangeres Valerie de Kempe, een zangeres die volgens Metal Archives wel wat singles op haar naam heeft staan maar niet in een noemenswaardig grote band heeft gezeten. Waarschijnlijk is ze een van de weinige personen die de echte identiteit van de mannen (vrouwen?) van No Kings Allowed kent, maar dat terzijde.
A New Era
Op naar het album. A New Era begint met de korte intro track Future’s Prelude. Net als bij de vorige plaat wordt daarmee meteen de cinematische toon gezet. Met een onheilspellende growl duiken we in de eerste echte track van het album, Prophecy. Waar Dethroned geen concept album was, maar wel een duidelijk verhaal had, is dat bij A New Era ook weer het geval. En niet alleen in thema’s en teksten; No Kings Allowed weet hun eigen stijl nog steeds krachtig neer te zetten. Melodische gitaarpartijen en groovy riffs, afgewisseld met retesnelle en retestrakke drumpartijen.
A New Era voelt completere, zowel in lagen als songwriting. Maar vooral de toevoeging van de meerdere vocalen maakt een groot verschil. Dat kom in Prophecy al wat naar voren met de dubbele choruspartijen, die straks lekker mee te schreeuwen zijn live. Wat dat dit album vooral geschreven is om live te gaan knallen, is duidelijk. Ook nieuw in Prophecy, ten opzichte van Dethroned, is de toeoeging van de cyber synths, wat het geheel nog weer net ff een randje moderner duwt.
Mijn absolute favoriete track van dit album is Stand Up. Dit is echt een party track die het niet alleen live heel goed doet, maar ook zeker een plekje verdient je in playlist. Deze up-tempo track barst van energie en emotie, en voelt echt als een anthem voor No Kings Allowed. Het zou me niet verbazen als we voor deze track op hele korte termijn ook een videoclip kunnen verwachten. Het is een van de snellere tracks van de band, en heeft misschien wel de meeste technische gitaar riffs van het hele album. Daarmee neigt deze track ook weer iets meer naar modern melodic deathmetal dan de symphonische metalcore die we eerder vooral terughoorden. Het stand-up stand-up meeschreeuwstukje is het beste meezing stukje van het album, maar de mainriff van deze track is echt iconisch. Ik ben oprecht heel benieuwd hoe ver deze track komt.
Met Enemy Within gaan we een hele andere weg in, beginnend met clean vocals die we tot nu toe nog niet gehoord hebben, en direct ook vocal harmonies in meerdere lagen. Wat volgt is een track in de stijl van Dethroned, maar dan wel next level. De vocals in de chorus doen me in de verte denken aan Bleed From Within (en dat is zeker een compliment). De titel track A New Era is echter echt totaal anders, en niet alleen door de toevoeging van Valerie. De track begint met acoustische gitaar, en het is eerste echte ballad die we van No Kings Allowed horen. A New Era is wel een redemption track, en laat vooral hoop doorspiegelen. De vocal harmonies zijn top, maar de gruntende rappartij hadden ze wat mij betreft beter weg kunnen laten. Het gaat te snel en is te rauw in verhouding tot wat er verder in het nummer gebeurt. De vocal hamonies komen gelukkig in de tweede helft van de track weer terug, dus we eindigen op een positieve noot.
Met vijftien tracks op het album ga ik echter niet track voor track alles bespreken, want dan wordt deze review net zo lang als het burgerlijk wetboek, en daar zit niemand op te wachten. Natuurlijk zijn er op deze plaat ook weereen filler track om je oren even rust te gunnen: Extinct By Design, Daarbij is het natuurlijk ook vooral de bedoeling dat je lekker zelf naar de nieuwe plaat van No Kings Allowed gaat luisteren om te bekijken of je het wat vindt. Er zijn echter nog een paar highlights die je niet over moet slaan als je aan het album begint.
Lion Eyes is er zo een. Totdat ik Stand Up had gehoord, was Lion Eyes mijn favoriete No Kings Allowed track sinds Dethroned, vooral vanwege de stiekem-veel-te-lekkere chorus, die ook weer heel erg doet denken aan bijvoorbeeld Bleed From Within of Mice & Men. Lekker catchy, headbangable, een party track met, dat moet ik wel zeggen, helaas weer een niet hele inspirerende gitaar solo. Meer inspirerend gitaarwerk, en de terugkeer van de EDM synths vind je op Laws of Extincion Pt 1 en 2, waarbij PT 1 vooral heel erg doet denken aan Machine Head en Pt 2. op een wat lager tempo meer de groove opzoekt.
Violence is ook weer een party track, en zeker een die in mijn persoonlijke playlists terecht gaat komen. Het is ook de eerste keer dat we pig squeels voorbij horen komen, en opnieuw weet No Kings Allowed me te verbazen met het talent binnen de band. Van een Bleed From Within banger to keiharde deathcore breakdown, het kan allemaal, en beter nog, het klopt gewoon.
Garden of Eden en Rise Up waren niet voor niets al eerder als single gereleased – deze tracks staan prima op zichzelf en vooral Rise Up heeft het herkenbare meezingbare chorus met clean vocals, wat echt nieuw is op deze plaat van No Kings Allowed. Dit was wel de eerste track waar we die clean vocals zo goed konden horen, wat dat betreft ben ik benieuwd naar het opname proces van dit album – wellicht waren de reacties hierop zo positief, dat de band daarna besloten heeft de rest van de nummers ook meer in deze stijl te schrijven. No Kings Allowed kennende, stond dit echter allemaal al een jaar geleden klaar en is hier bijzonder goed over nagedacht.
World War Now is een bijna Trivium achtige track, waarin de drum op meerdere punten de kans krijgt om te shinen. No Kings Allowed wijkt met deze track wel weer iets af van hun stijl, omdat de gitaar nog iets meer de voorgrond pakt. Vooral de break aan het einde is echt een van de hoogtepunten van het album.
Scourge of the North is een track die het vooral goed live moet gaan doen. Deze track heeft meer weg van Slaughter To Prevail, met de nasty growls, de electronische bass en drum hits. Het intro met de hoe-ha werkt natuurlijk super goed live, en de cymbal hit na de intro is natuurlijk het moment dat de pyro afgaat op het podium. Dit is dan wat mij betreft ook een waardige afsluiter van dit teringdikke album, ware het niet dat er nog een track op de plaat staat.
De laatste track, again met Valerie, At Every End, klinkt bijna als de soundtrack voor een Final Fantasy Game. Het duurt niet lang voor we de kenmerkende riffs en vocals van de inmiddels NKA nieuwe stijl horen. Vooral de tweede helft van de track werkt No Kings Allowed to naar een soort episch hoogtepunt, met hoera, een absoluut album waardige gitaarsolo! Waar Scourge Of the North een hele goede afsluiter is voor een live set, is dit vanwege de opbouw en de grootsheid toch wel de betere track om het album mee te eindigen.
Final Thoughts
Goed, ik heb dus uiteindelijk wel echt een veel te lang epistel geschreven over dit album, maar ik ben dan ook zwaar onder de indruk. Elke keer als ik dit album luister, hoor ik weer iets waarvan ik denk, damn. Dit zit gewoon zo goed in elkaar. Over alles is nagedacht, en deze band pakt alles, van begin tot einde, van uitstraling tot geluid, tot de juiste (mega talentvolle) muzikanten, super professioneel aan. Hoe ze zoveel talent bij elkaar hebben weten te krijgen, zonder dat wij weten wie er achter de maskers zit, is me nog steeds een raadsel.
In mijn opinie heeft het eerste album nog te weinig opgeleverd voor de band, omdat toen eigenlijk al duidelijk was hoeveel talent deze gasten hebben. Maar als ze met deze plaat niet direct bovenaan de metal hitlijsten terecht komen weet ik het ook niet meer. Ik verwacht oprecht dat deze band, als ze zo doorgaan, binnen niet al te lange tijd op de grotere podia en festivals staan, want ze laten met dit album horen absoluut een band van dat kabliber te zijn.
Stay tuned, we spreken de band binnenkort voor een tweede interview! En check natuurlijk de socials van No Kings Allowed voor meer info!
Je vind No Kings Allowed op hun eigen site en op socials.
Tracklist:
01 Future’s Prelude 02 Prophecy 03 Stand Up 04 Enemy Within 05 A New Era(ft. Valerie de Kempe) 06 Lion Eyes 07 Extinct by Design 08 Laws of Extinction, Pt. 1 09 Laws of Extinction, Pt. 2 10 Violence 11 Garden of Eden 12 Rise Up 13 World War Now 14 Scourge of the North 15 At Every End(ft. Valerie de Kempe)
We are back with yet another episode of the MetalFromNL Tiplijst, and we are doing things slightly different this week. Let me know in the comments if you spotted what we are doing differently, and if you think it matters. We have 7 new tracks for you that got released in the past few weeks, ranging from black metal to modern death metal. Strap in for an hour of heavy music, or head over to Spotify to listen to all newly released tracks from Dutch bands in our Latest Release Playlist.