Op 10 oktober had ik een online interview met Ward, ofwel Kaos, de bassist en vocalist van Asgrauw en Floris, ofwel Batr, de drummer. Vaal, de andere gitarist, kon er helaas niet bij zijn. We hadden het over hun aankomende nieuwe plaat Oorsprong, en de inspiratie achter die plaat. Op 1 november presenteert Asgrauw hun nieuwe plaat in de Pul in Uden tijdens een releaseparty. Goed voorbereid erheen? Lees hieronder het interview.
Liever kijken? Dat kan. Het hele interview is terug te zien via Youtube.
Naast Asgrauw zitten jullie allebei ook nog in andere projecten. Daar gebruik je vaak je eigen naam, terwijl jullie voor Asgrauw allemaal een stagenaam hebben. Waarom is dat?
Ward – Waarschijnlijk omdat Asgrauw het enige project is wat optreedt, haha.
Floris – Dat is het denk ik, maar ook omdat Asgrauw zo’n twaalf jaar geleden is ontstaat. In die tijd was dat vrij normaal om te doen als black metal band. Meslamtaea is natuurlijk nog ouder, maar dat is als eenmans project ontstaan. En voor mij persoonlijk, Floris is een prima naam om op een cd-hoesje te zetten.
Ward – Ik denk dat het bij Asgrauw ook meer was omdat we het als band deden. Vanuit die eenheid hebben we allemaal een andere identiteit aangenomen. En dat kan je op het podium ook uitdragen. Ik moet wel echt in een andere rol komen, en ergens is dit ook gewoon een rol van mezelf.
Op 31 oktober, op Halloween komt jullie zesde album, of zevende plaat, “Oorsprong” uit. Waarom op die dag?
Ward – We hadden bedacht dat de nieuwe plaat in Oktober uit moest komen, als een mooi punt na de zomer. Na het festivalseizoen vonden we een mooi moment om een album te releasen. En ik ben van mening dat je beter aan het einde van de maand kan releasen. Dan hebben de meeste mensen net loon gehad. En hebben ze wellicht iets extra’s over om een album te kopen. En als je dan toch al eind Oktober zit, waarom dan niet op de 31e.
Jullie tracklist voor de nieuwe plaat was al online te vinden. Er staan wat titels op waarvan ik niet helemaal weet wat het betekent. Ik had bijvoorbeeld Apada even opgezocht, toen die track net uitkwam. Ik kwam uit bij dat het Hindi is voor ‘catastrophe’.
Ward – Dat zou best kunnen, maar nee. Apada is een vertaling van de naam die aan de eerste mens is gegeven. De eerste mens heette Adama, in bepaalde boeken beter bekend als Adam. Het bekent iets als ‘uit de grond geboren’. Waar het voor mij over gaat is de creatie van de mens.
Een andere die je misschien lastig vond om te begrijpen is waarschijnlijk Redres. Dat betekent een soort van reset. Iets kapot maken om opnieuw te kunnen beginnen. En het nummer Weeral gaat dan ook vooral over het opnieuw beginnen. En ook Kapoeres betekent verloren gegaan, kapot.
Het gaat dus vooral over ‘opnieuw beginnen’. Is dat dan het overkoepelend thema voor ‘Oorsprong’?
Ward – Het overkoepelende thema is eigenlijk de Anunnaki theorie. De reset, de Redres die wij hierin hebben omschreven, ook wel bekend als de Great Flood, kan je als de ark van Noach zien. En dan krijg je daarna de Weeral, hoe de aarde opnieuw ingedeeld moest gaan worden. En Kapoeres gaat meer over dat bijvoorbeeld een Atlantis zou zijn vertrokken omdat de aarde kapot ging.
Floris – In feite gaat het album over de theorie die Erich van Däniken heeft omschreven in zijn boeken. Dat de mensheid is geschapen vanuit een buitenaards ras, dat door de mens als ‘Goden’ werd beschouwd. De bijbel en heel veel andere heilige boeken die omschreven dat op een religieuze manier. Maar dit album is, zeg maar, een alternatieve vertelling daarvan.
Je noemt nu Erich van Däniken als inspiratie. Hoe is Oorsprong dan tot stand gekomen?
Floris – Ik heb zelf eigenlijk al jarenlang de boeken van Erich van Däniken in de kast. Toen Ward eens bij mij was is hij dat gaan lezen. Ward is vervolgens veel dieper in die materie gedoken.
Ward – Ik heb geloof ik ergens in de twintig boeken gelezen voor dit album.
Neem je dan al die boeken ook echt als inspiratie voor je teksten?
Ward – Het is een hele grote theorie. Er zijn vast ook wel boekjes die de hele theorie in een klein compact verhaal weten te maken. Maar dan ga je dus iemand’s verhaal op cd zetten. Daar ben ik zelf niet zo van. Ik wilde alle informatie hebben om daar mijn eigen vertaling van te kunnen maken.
Floris – De basisvraag van de theorie is ‘Waren de goden Kosmonauten’? En die Anunnaki theorie is daar eigenlijk een soort uitleg van, hoe het zou kunnen zijn geweest.
Als ik de muziek luister die nu al van Oorsprong beschikbaar is, is het bijna een soort positieve blackmetal. Heeft dat ook met die theorie te maken?
Floris – De muziek wordt voornamelijk in basis geschreven door Dyon, onze gitarist. Hij haalt vooral ook inspiratie uit de Finse en Noorse scene, folk en Pagan. Het klinkt trots. Als je die Pagan invloeden mixt zoals wij dat doen met een beetje punk- en hardcore invloeden, krijg je iets wat best uplifting kan zijn.
Vergeleken met jullie vorige album heb ik wel het idee dat het jullie iets meer de rust opzoeken met Oorsprong.
Ward – Ik weet niet of het of het of het rust is. Ik snap wel wat je bedoelt. De vorige plaat was echt gewoon pissed off, die was gewoon boos. Vol gas vanaf het begin eigenlijk. En deze plaat? Die is wat meer atmosferisch. Die vorige plaat is in de Corona periode opgenomen. Die is echt in heel veel losse sessies opgenomen, want dan mochten we weer niet bij elkaar.
Floris – Het is gewoon wat er op dat moment uitkomt en waar we op dat moment zin in hebben. Dat nemen we op. En als er toevallig iets meer rustige nummers zijn dan is dat zo. En we zijn nu ook weer met nieuw werk bezig en dat is juist weer van begin tot eind doorstampt.
Hoe zit dat dan bij jullie, dat schrijfproces? Aan de ene kant zeg je ‘het komt zoals het komt’ maar je hebt wel heel erg nagedacht over het verhaal dat je wil vertellen.
Floris – Ik denk wel dat we daar heel erg mee bezig zijn. Als we een album schrijven met acht nummers en we hebben vier nummers klaar, dan inventariseren we op de helft ongeveer wat we hebben, welke sferen het zijn. Welke nummers hebben we en op welke plek komen die ongeveer op het album. En dan merk je vanzelf of je nog meer snellere nummers of wat meer atmosferische nummers nodig hebt. Dus dat doen we wel vrij bewust. Maar als we schrijven, zitten we wel echt in het moment.
De artwork van jullie nieuwe plaat is een schilderij van Ronarg. Hoe is die samenwerking ontstaan?
Ward – Ik kende hem al en had zijn artwork gezien voor de Azaghal plaat, die vond ik heel tof. Ik heb een minimale schets gemaakt en hem verteld waar de plaat over gaat. En toen hij heeft dit schilderij gemaakt.
Kunnen we nog hele verassende dingen verwachten op jullie nieuwe plaat? Of als we Kosmische Strijd luisteren, dan heb je wel ongeveer alles te pakken?
Floris – Voor Asgrauw doen we nooit echt hele bijzondere dingen die je niet van ons zou kunnen verwachten. We hebben wel een keer een split gemaakt met Meslamtaea waar we een uitstapje maakten naar een andere thematiek en andere stijl.
Qua muziek is Oorsprong vergelijkbaar met de 4-way split met Hellevaerder, Duindwaler en Schavot, maar qua thematiek totaal niet. Voor die split zijn alle vier de bands echt in de Nederlandse volksverhalen gedoken. s
Ward – Die split EP was eigenlijk een verlengde van ons derde album Gronspech, die had een vergelijkbaar thema. En muzikaal gezien, Schijngestalten was een veel ruwere versie van de muziek die we tegenwoordig maken. Vanaf Schijngestalten zijn we ieder album beter geworden zowel op technische gebied, als op opname kwaliteit en sound.
Floris – Schijngestalten is bijna een live opname. In een middagje hebben we de drums opgenomen, en ook de gitaren en zang zijn in een middagje gedaan. Tegenwoordig nemen we heel ruim de tijd voor de opnames. We zijn nu wel een jaar bezig. En dat hoor je ook in de sound terug. Het is gepolijst, het is wat perfecter. Dat is ook het fijne van alles zelf doen. Dan kun je gewoon de tijd nemen om het goed te maken. En dan maand of twee later luister je dingen terug en dan ga je net zo lang schaven tot het perfect is.
31 oktober komt Oorsprong officieel uit. Daarvoor kun je hem al online horen, geloof ik?
Ward – Even uit mijn hoofd komt het album 29 oktober op Youtube. Via Black Metal Promotions is hij dan volledig te horen. De dag daarvoor is hij al te horen op Bandcamp met een listening party. Dan kan je hem alleen in een bepaald tijdslot horen en daarna is hij weer weg. En op 1 november hebben we de album release in de Pul, in Uden. Er zijn nog wel wat extra shirtjes te koop.
Bedankt weer voor het interview! Check de eerste drie tracks van het album vast op Spotify, en hou de band in de gaten voor meer updates!