Search

(English below)

Op Jera on Air speelde Another Now uiteindelijk op de mainstage op zaterdag. We spraken met vocalist Stef Rikken over hun optreden, het schrijfproces van HEX en meer. Scroll down voor de foto’s. Liever het interview bekijken op Youtube? Dat kan ook!

Jullie komen net van het podium af op Jera on Air. Hoe was het? 

Dat was geweldig. Als je op de mainstage mag spelen, dat is gewoon geweldig. Die mensenmasa, dat je kijkt in een zee van hoofden,dat is gewoon geweldig. We hebben vaker dat soort shows mogen spelen, waarbij we voor groter publiek staan. En dat blijft een speciaal gevoel. Ook hier. Dit is de tweede keer dat we op Jera op de mainstage stonden. De eerste keer was in 2019, toen we de Guts&Glory battle hadden gewonnen. En nu sta je hier weer, dat is gewoon insane. Super leuk festival, een van de leukste festivals die Nederland heeft op alternatief vlak. 

In eerste instantie zouden jullie tegelijk met Changing Tides spelen. Wat vond je van die planning?

Dat vonden we in eerste instantie moeilijk. Dat had er meer mee te maken dat wij de Nederlandse scene willen supporten. Wij gunnen hun, en zij gunnen ons ook, het meeste publiek. Dus dat was wel zuur. Maar dat had er ook mee te maken dat wij gewoon geprogrameerd waren en zij hebben die bandbattle gewonnen. Er had ook een punkband kunnen winnen. En nu stonden er twee bans van hetzelfde genre, dat was wel jammer. Maar uiteindelijk is het goedgekomen. Toen wij het nieuws ook kregen heb ik ook Changing Tides gebeld, we kennen elkaar, dat is toch een beetje Brabants eigen,

2024 is tot nu toe wel echt het jaar van Another Now. Hoe voelt dat voor jullie?

Er zijn veel ontwikkelingen in 2024. We hebben ieder jaar altijd wel highlights gehad waarbij we elke keer denken ‘what’s next’. In 2024 hebben we natuurlijk ons nieuwe album HEX uitgebracht, dus dat is een geweldige highlight. En dan komen er na onze tour nog shows bij waarbij we in het voorprogramma mogen staan van Machine Head. Dat was insane, in de 013, wat altijd een droom van ons geweest is.

En dan hebben we nog Jera, wat ook altijd een highlight is. Dat wekt ook wel een bepaalde drive in ons van, we gaan door. We gaan nog harder werken, in de hoop dat we nog veel gavere dingen kunnen doen. Of dat we dit kunnen doorzetten. Want uiteindelijk is dit waar we het voor doen. Liveshows spelen. En op dit formaat is dat geweldig. 

Jullie hebben net iets meer dan twee maanden geleden jullie tweede album HEX uitgebracht. Was het proces om HEX te schrijven heel anders dan voor OMNI?

Ja zeker weten. OMNI was heel erg doordacht, van begin tot eind. Ieder woord in de lyrics was doordacht. Ook de vibes van de tracks waren heel erg met voorbedachte rade geschreven. Daar zijn we volledig vanaf gestapt met HEX. OMNI ging over mental health en het ging heel erg over anderen. Ik ben in mijn werk ook hulpverlener in de GGZ, dan ben ik ook altijd met anderen bezig. Ik heb altijd de focus op anderen, dus ook schrijven over anderen is dan heel makkelijk. Maar als je het op jezelf gaat betrekken, als je gaat reflecteren op jezelf, de dingen waar je mee struggled, dat is dan weer moeilijker. Dat was wel de stap bij HEX, dat we ons veel kwetsbaarder zijn gaan opstellen.

In de studio ging het ook heel anders. OMNI was heel erg doordacht, HEX was echt: de studio induiken, kijken wat het moment brengt. De inspiratie had de lead in dat hele proces. Dus als we de studio in kwamen met de mindset van, ik ben fucking pissed, dan schreven we gewoon een super boos nummer.

En zo is dat bij iedere track gegaan. We hebben wel steeds bedacht bij elk nummer wat de betekenis erachter moest zijn. We hebben eerste alle instrumentale nummers gemaakt. En daarna hebben we iedereen een micorfoon gegeven en gekeken van, wie kan de juiste flow vinden. Op basis daarvan zijn we gaan schrijven. En we merkte dat dat voor ons een hele natuurlijke vibe was. Ook in het bandproces.

Waar we heel erg van houden is elkaar laten lachen. Uiteindelijk kwamen er ook hele gekke ideeen, waar wij heel erg van houden. Juist die onverwachte u-bochten konden we in die improvisatie helemaal exploren, dus dat was super leuk om te doen.

Is het anders om te zingen, als het zo persoonlijk is?

Nee, dat denk ik niet. Maar dat heeft er ook mee te maken dat Engels niet je moedertaal is. Je voelt dan toch altijd een bepaalde afstand in de lyrics. Voor mij hebben bepaalde nummers wel een bepaalde lading. Bijvoorbeeld als we de titletrack HEX spelen, dan voel ik nog steeds wel die frustratie en die woede. Maar in het moment kan ik dat ook niet meer volledig voelen, want je staat gewoon op een supervet  festival te spelen. Dus dan overheersen die positieve emoties.

Dat maakt dan ook dat mensen zich afvragen, hoe echt zijn de tracks. Nou, super echt. Want in de studio wordt echt alles ontleed, hoe voelen wij ons. Maar vervolgens ga je als artiest ook een bepaalde muscle memory opbouwen. Je gaat uiteindelijk op de automatische piloot en dat is ergens heel fijn. Je hoeft niet meer na te denken over timing, je hoeft niet bang te zijn dat je in emotie valt. Alles loopt heel natuurlijk, en dat maakt ook dat je vooral van het moment kan genieten. 

Behalve muzikale inspiratie, waar laten jullie je nog meer door inspireren? Er zit bijvoorbeeld behoorlijk wat scifi invloeden in jullie videoclips. 

Wij houden heel erg van bliepjes en bloepjes. Inderdaad die scifi invloeden. Electronics in het algemeen, en al die samples. Wij houden allemaal ook van andere muziekgenres. Rik is ook actief geweest in het produceren van Drum ‘n Bass achtige tracks. Heel veel mensen zijn opgegroeid met ouders die naar Queen luisteren. Dat heb ik niet, ik ben opgegroeid met ouders die naar DJ Tiesto luisteren, die naar Sensation White gingen. De liefde voor electronische muziek is daar voor mij wel ontstaan. En als je dat kan verwerken in je muziek is dat gewoon heel gaaf.

We zien het ook echt als een extra kanaal. Het moet niet alleen gitaren en andere insturmenten zijn, maar de electronics zijn net zo’n belangrijk onderdeel. Juist die electronische lagen maakt het super dimensionaal. Juist die details. We luisteren ook andere muziek heel erg in detail. En elk detail dat je kan toevoegen maakt het extra gaaf. 

Zijn jullie ook perfectionistisch dan?

Ja, zeker weten. Waar wij heel goed in zijn is heel lang doen over tracks schrijven en dan kijken naar wat wel- en niet werkt en waarom. Dat pluizen we helemaal uit. OMNI was wat dat betreft wel perfectionistischer dan HEX. Maar ik denk wel dat HEX op basis van ervaring weer wat sterker is in de delivery. Van front to back, ook op visueel vlak, alles doen we zelf. We zijn steeds bezig met wat we mensen mee willen geven en wat onze branding is. 

Waar haal je wat dat betreft inspiratie vandaan? Ik zag bijvoorbeeld de making off reel van de album cover – hoe kwamen jullie op dat idee?

Wij vinden de komst van AI en de mogelijkheden die het biedt; het is mooi, maar het voelt ergens afstandelijk, weinig emotie, lading. AI is prima om in te zetten als een tool, maar niet als volledig eindproduct. Je haalt er inspiratie uit. Nou hebben we dat met HEX niet gedaan. Maar een organische manier van creeeren is zoveel mooier. Dat vind ik echt. Ook als ik kijk naar andere bands die met albumcovers komen, dat je ook ziet van, dit heeft een Midjourney vibe. Dat is iets wat wij juist niet willen.

We willen heel erg eigen zijn. We houden vooral van fotografie. Als je het fotografeert krijg je toch een bepaald randje, wat het net wat organischer maakt. Wij houden ervan om ook visueel dingen te bedenken. En ook daar, we pakken gewoon de camera op en we hebben een idee, of meerdere ideeen, en we gaan het gewoon doen. Ook dat met die spiegel. Volgens mij was het Gideon of Rik die met dat idee is gekomen. En we hadden zoiets van, ja, als het niets is dan hebben we het geprobeerd. En uiteindelijk het resultaat zijn we heel erg blij mee. 

Je noemde net ook al Changing Tides. Zijn er andere bands die wat jullie betreft een shout-out verdienen?

Sowieso een shoutout naar onze buddies in Reformist, Torn From Oblivion, SugarSpine, en er zijn nog veel meer vette Nederlandse bands. For I Am King zijn ook echt grote matties van ons. Maar ook Reaching As We Fall. Eigenlijk gewoon de hele scene, ik ken jullie allemaal, en jullie kennen mij. Dat wereldje is klein. Iedereen support elkaar en dat is juist zo mooi om te zien. Daarmee hopen we ook juist de kwaliteit van Nederlandse core en metal te kunnen vergroten.

Er is een hele lange tijd geweest dat het heel moeilijk was om op te bouwen, om dat laddertje omhoog te klimmen. En nu hebben we dat punt bereikt van, wow, de lokale scene brengt zoveel kwaliteit met zich mee. Mensen kunnen zelf recorden, mensen kunnen zelf aan de slag met visuals, dat is super gaaf om te zien. Ik ben er heel erg trots op om te zien dat we allemaal elkaar aan het pushen zijn om beter te worden. Dat is een hele gezonde vibe. 

Wat kunnen we na 2024 van Another Now verwachten? Jera dit jaar, Graspop volgend jaar?

We zijn wat shows aan het plannen. We willen graag naar het buitenland dus daar zijn we nu mee bezig. Hopelijk kunnen we daar snel concrete plannen in maken. We zijn ook weer bezig met nieuwe muziek. Wie weet komt er een deluxe versie aan van HEX met weer wat vette tracks met vette features. Daar zijn we mee bezig. En een vet toekomstplan. Wij willen alleen maar verder bouwen. We willen ons brand graag pushen naar de wereld. Dat het niet enkel een band is, maar een hele experience.

Meer weten over Another Now? Check hun eigen website of volg ze op hun socials!

At Jera on Air, Another Now finally played on the main stage on Saturday. We spoke with vocalist Stef Rikken about their performance, the writing process of HEX, and more. Scroll down for the photos!

You just came off the stage at Jera on Air. How was it?

It was amazing. Being able to play on the main stage is just incredible. Seeing that sea of heads, it’s just fantastic. We’ve had the opportunity to play those kinds of shows more often, where we stand before a larger audience. That always remains a special feeling, even here. This is the second time we’ve been on the main stage at Jera. The first time was in 2019 when we won the Guts&Glory battle. And now we’re here again, it’s just insane. Such a fun festival, one of the best alternative festivals in the Netherlands.

Initially, you were supposed to play at the same time as Changing Tides. What did you think of that scheduling?

At first, we found it difficult. It was more about our desire to support the Dutch scene. We wish them, and they wish us, the largest audience. So that was a bit disappointing. But it also had to do with the fact that we were just programmed, and they won that band battle. A punk band could have won too. And now there were two bands of the same genre, which was a bit unfortunate. But in the end, it worked out. When we got the news, I called Changing Tides because we know each other, that’s kind of a Brabant thing.

2024 seems to be Another Now’s year so far. How does that feel for you?

There have been a lot of developments in 2024. We always have highlights every year where we think, ‘what’s next’. In 2024, we released our new album HEX, which is a fantastic highlight. And then after our tour, there are more shows where we get to open for Machine Head. That was insane, at 013, which has always been a dream of ours.

And then there’s Jera, which is always a highlight. It generates a certain drive in us to keep going. We work even harder, hoping to do even cooler things or continue this momentum. Because ultimately, this is what we do it for. Playing live shows. And at this scale, it’s incredible.

You released your second album HEX just over a month ago. Was the process of writing HEX very different from OMNI?

Yes, definitely. OMNI was very well-thought-out, from start to finish. Every word in the lyrics was deliberate. The vibes of the tracks were also very intentionally written. We completely abandoned that with HEX. OMNI was about mental health and was very much about others. I also work as a caregiver in mental health, so I’m always focused on others. Writing about others is then very easy. But when you start reflecting on yourself, the things you struggle with, that’s harder. That was the step with HEX, making ourselves more vulnerable.

The studio process was also very different. OMNI was very well-thought-out; HEX was about diving into the studio and seeing what the moment brought. Inspiration led the whole process. So if we came into the studio with a mindset of, “I’m fucking pissed,” we’d write a super angry song. And that’s how every track was created. We always considered what the meaning behind each song should be. We first made all the instrumental tracks. Then we gave everyone a microphone and saw who could find the right flow. Based on that, we started writing. We found that this was a very natural vibe for us, even in the band process. What we love is making each other laugh. Ultimately, we came up with crazy ideas, which we love. Those unexpected U-turns were something we could fully explore in that improvisation, so it was super fun to do.

Is it different to sing when it’s so personal?

No, I don’t think so. But that’s also because English isn’t your native language. You always feel a certain distance in the lyrics. Some songs do carry a certain weight for me. For example, when we play the title track HEX, I still feel that frustration and anger. But in the moment, I can’t feel it fully because you’re playing at an awesome festival. So the positive emotions prevail.

That makes people wonder how real the tracks are. Well, super real. In the studio, everything is dissected—how we feel. But then as an artist, you also build a certain muscle memory. Eventually, you go on autopilot, which is somewhat nice. You don’t have to think about timing or worry about getting too emotional. Everything flows naturally, and that allows you to enjoy the moment more.

Besides musical inspiration, what else inspires you? For example, there are quite a few sci-fi influences in your videos.

We love bleeps and bloops. Indeed, those sci-fi influences. Electronics in general, and all those samples. We all love different music genres. Rik has been active in producing Drum ‘n Bass-like tracks. Many people grew up with parents who listened to Queen. I didn’t; I grew up with parents who listened to DJ Tiesto and went to Sensation White. That’s where my love for electronic music started. And if you can incorporate that into your music, it’s just great.

We see it as an extra channel. It shouldn’t just be guitars and other instruments; electronics are just as important. Those electronic layers make it super dimensional. Those details. We also listen to other music in great detail. And every detail you can add makes it even cooler.

Are you perfectionists then?

Yes, definitely. We’re really good at taking a long time to write tracks and then looking at what works and what doesn’t and why. We dissect it completely. OMNI was more perfectionist than HEX in that regard. But I think HEX, based on experience, is stronger in delivery. From front to back, also visually, we do everything ourselves. We’re always thinking about what we want to convey and what our branding is.

Where do you get inspiration for that? I saw the making-of-reel for the album cover—how did you come up with that idea?

We find the advent of AI and the possibilities it offers interesting; it’s beautiful, but it feels somewhat distant, lacking emotion and impact. AI is fine to use as a tool, but not as a complete end product. You get inspiration from it. We didn’t use it for HEX. An organic way of creating is so much better. I really believe that. When I look at other bands that use AI for album covers, it has a Midjourney vibe. That’s something we don’t want.

We want to be very unique. We especially love photography. When you photograph it, it gets a certain edge, making it a bit more organic. We love coming up with visual ideas too. We just pick up the camera and have an idea or multiple ideas and just do it. Also, with the mirror idea, I think it was Gideon or Rik who came up with it. We thought, yeah, if it doesn’t work, we tried. And in the end, we were very happy with the result.

You mentioned Changing Tides earlier. Are there other bands you think deserve a shout-out?

Definitely a shout-out to our buddies in Reformist, Torn From Oblivion, SugarSpine, and many more awesome Dutch bands. For I Am King are also really good friends of ours. But also Reaching As We Fall. Basically, the whole scene, I know you all, and you know me. That world is small. Everyone supports each other, and that’s so great to see. We hope to enhance the quality of Dutch core and metal.

It used to be very difficult to build up and climb that ladder. Now, we’ve reached a point where the local scene brings so much quality. People can record themselves, work on visuals themselves; it’s super cool to see. I’m very proud to see that we’re all pushing each other to get better. It’s a very healthy vibe.

What can we expect from Another Now after 2024? Jera this year, Graspop next year?

We’re planning some shows. We want to go abroad, so we’re working on that now. Hopefully, we can make concrete plans soon. We’re also working on new music. Who knows, there might be a deluxe version of HEX with some cool tracks and features. We’re working on that. And a cool future plan. We just want to keep building. We want to push our brand to the world, making it not just a band but a whole experience.

Fotos van Jera on Air

share this post:

Facebook
Threads
WhatsApp

You may have missed:

MetalFromNL is a passion project started by Nicky van der Schaaf. Currently we work with volunteers to grow our platform. 

Contact us

Temporary

Still a work in progress!